Чому дитину потрібно вчити читати і писати одночасно
Виявляється, позиція дорослих «головне, щоб малюк знав всі букви, вмів читати, а писати його в школі навчать» – не зовсім вірна.
Психолог і логопед проекту “Профорієнтація для школярів “Ким стати”” Валентина Сорока пояснює, чому так важливо вчити дитину письму та читанню паралельно.
Більшість батьків, які приходять на консультацію логопеда, вважають, що вміння читати відноситься до усного мовлення, а вміння писати пов’язано з промовою письмовій. Насправді в поняття «письмова мова» входить і читання, і лист. Вони дуже тісно між собою пов’язані.
Щоб дитина отримала повне уявлення про мовлення, він повинен почути звук, побачити, якою буквою він позначається на письмі, і написати цю літеру. Потім навчитися поєднувати букви у склади, склади – в слова. І нарешті прочитати те, що він сам написав.
Для нас з вами лист не здається чимось складним. Взяли ручку – і написали, і ніхто ніколи не замислюється, як відбувається цей процес.
Уявіть, що відбувається за частки секунди:
- Дитина чує звук;
- Він повинен відрізнити його від інших;
- Згадати, якою буквою він позначається;
- Згадати, як вона пишеться (тобто перевести звуковий сигнал в графічний символ);
- Синхронізувати дію м’язів руки (велика і дрібна моторика) для написання літери.
Всього однієї букви!
У процесі цієї роботи задіяні зоровий, слуховий, тактильний і тактильно-вібраційний аналізатори.
Активізуються:
- розумові операції (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення);
- зорова, слухова і механічна пам’ять;
- зорове слухове і тактильне сприйняття;
- увагу.
Чи потрібно говорити про те, як впливає розвиток пам’яті, уваги, мислення на успішність шкільного навчання? ! Тому до навчання потрібно підходити відповідально.
Добре, коли цим займаються професійні педагоги, але якщо ви самі вирішили вчити дитину читати і писати, то постарайтеся уникнути декількох поширених помилок.
Три основні помилки при навчанні читання і письма
1. Батьки вчать з дітьми назва букв, а не звуків
Називайте звук (буква «л», а не «ель»; літера «т», а не «те» і так далі). Так ви навчите дитину правильно чути звук і відрізняти його від інших. А це основа для майбутнього правильного читання і грамотного письма.
2. Батьки не акцентують увагу, якщо дитина читає слово буквально
Думають, що так і повинно бути. Неправильно, коли дитина читає М. А. М. А. Правильно – МАМА.
Вчіть дітей зливати букви у склади, а склади об’єднувати в слова (МА-МА – МАМА).
3. Батьки вчать дітей писати не друкованими, а прописними літерами
Правильно – вчити писати тільки друкованими літерами. У віці 5-6 років у дітей ще не так розвинена дрібна моторика, щоб виводити красиві великі елементи. А письмові літери дитини навчить писати вчитель в школі.
І якщо ви не впевнені в своїх силах, краще хоча б проконсультуватися у фахівця.